Sügisene eluviis 14. jaan

www · Kommentaarid: 0
Eestimaale hakkab vaikselt saabuma sügis. Ilmad on muutunud jahedamaks ning vihma on tulnud mehiselt. Kuna suvi oli suht veevaene, siis on loogiline, et vesi, mis seni pole alla tulnud, teeb selle kõik nüüd tasa. Samas, ma usun, et sügis on pikk, ilus ja soe. J
Nii nagu muutub aastaaja energia, peaksime ka meie muutma oma eluviisi. Sügisel hakkab looduse elujõud vaikselt taanduma ning loomad, linnud, taimed hakkavad mõtlema talveunele. Ega kiirustada nende asjadega ei saa, et talv tuli ja nüüd tuttu. Ikka tuleb aegsasti oma keha selleks valmis panna.

Inimeste puhul on kõik just vastupidi. Suvel, kui yang energiat on palju, mis annab meile ja meie tegemistele palju tuld, armastatakse puhata, olla ehk vähem aktiivne. Sügisel, kui tavapärane kooli- töörütm taas sees, hakatakse rabelema. Tegelikult peaks muidugi olema vastupidi, aga kui ühiskonnakord seda ei võimalda, tuleb mõelda, kuidas võimalikult pehmemalt oma organismiga käituda.

Sügisel hakkab yang energia ehk tuli vähenema ning yin energia hakkab rohkem esile kerkima. Yin on rahu, aeglane kulgemine, külm jpm. Yang energia alles hakkab vaikselt taanduma ning meie ülesanne on toetada tema mitte liiga kiiret kadumist. Kõik peab olema tasakaalus. Seepärast on vaja järgida võimalikult rohkem looduses toimuvat ning püüda seda jäljendada.

Sügisel on aeg, mil võivad aktiveeruda kroonilised haigused, eriti liigestega seotud probleemid, mis on väga tihti seotud just külmaga ja liigse niiskusega nii meie kehas kui ka meie ümber.
Et aidata kehal minna üle rahulikumasse faasi, on vaja järgida oma igapäevast käitumist ning toitumist. Igasugune liigne tegevus on vastuvõetamatu kehale ja lööb ta toimimise rivist välja. Nt. liiga jõuline sportimine tekitab kehale olukorra, kus pulss rahuolekus muutub aeglaseks ning inimene muutub seetõttu uniseks kui ei saa pidevalt liikuda. Liigne mõtlemine kurnab verd  ja liigne töötamine kulutab keha kõiki energiaid. Kõike mõõdukalt on aga väga vajalik, muidu tekivad vastupidised reaktsioonid.

Kuna sügisel on ilmad juba jahedamad ja tuulisemad, on vaja kindlasti vaadata üle oma riietus. Meil on ikka nii, et kevadel ei saa kuidagi sooje riideid seljast ära ning sügisel ei raatsita ennast veel riidesse panna. Kuid keha vajab sügisel sooja ning kaitset tuule ja niiskuse eest. Eriti kehtib see jalgade, pea ja neerupiirkonna kohta. Samas aga pole hea ennast ka väga paksult riidesse toppida, sest sügis on hea ettevalmistusaeg talviseks külmaks. Sügisel on hea ennast karastada ja võimalikult palju väljas liikuda, et keha saaks jahedusega harjuda.
Tarvilik oleks hakata varem magama minema ning ärgata üles hiljem. Ideaalne oleks elu koos päevavalgusega, kuid kust sellist elu praeguses ühiskonnas ikka saada. Seepärast tuleb jälgida vähemalt oma magamamineku aega ning lubada endale pikemat ööund.

Refereering raamatust „Suur Hiina meditsiini käsiraamat“:

„Sügis- august, september, oktoober (Tegelikult hakkab aastaaegade vahetumine pihta varem, kui esimesed järgmisele aastaajale omased ilmad ennast näitama hakkavad. Seepärast on oluline jälgida, mis looduses tegelikult toimub. /Autori kommentaar/).
Yang on vähenemas ja yin kasvamas. Peaaegu kõik taimed looduses kannavad vilju. Nüüd on aeg tõusta veidi hiljem kui suvel. Meel tuleb hoida rahulik ja ei tohi heietada muresid, et kopsude qi (energia /autori kommentaar/) püsiks puhtana ja laskuks hästi. Teravaid, jahedaid toite süüakse vähe, aga hapusid, sooje ja magusaid rohkem, et kopsude qi voolaks hästi“

Natuke oli eelnevas lõigus soovitusi toitumiseks juba antud. Suvel võis süüa tuliseid ja jahutavaid toitusid, kuid nüüd tuleb hakata nende osakaalu vähendama.  Kuna meie ümber on sügisel niigi palju niiskust, pole vaja toiduga seda oma kehasse juurde tekitada. Põrn on see elund, mis reguleerib meie keha niiskuse- kuivuse tasakaalu. (vt. mõttemõlgutustest artiklit „Tundmatu tundlik põrn“).  Liigne toore aed- ja puuvilja söömine ning piimatoodete tarbimine tekitavad kehasse niiskust, millega põrn enam toime ei tule. Tulemuseks võivad olla vedelike kogunemine keha erinevatesse piirkondadesse, liigeste tursumised, neeruenergia vähesus jpm.

 Normaalse tervisega inimene võib hakata sööma natuke rohkem liha, eriti hea on linnuliha, kuid sealiha soovitan vältida. Valge kala on samuti hea lahendus. Aurutatud ja keedetud aed- ning köögiviljad on liha kõrvale heaks lahenduseks. Samuti on head erinevad riisitoidud, mis aitavad kehast niisust välja viia. Kasutada võib paljusid erinevaid maitseaineid, kuid vältida võiks liiga tuliseid pipraid. Head on sibul ja küüslauk. Kõik, mis praegu meie aedades kasvab on väga sobilik, kuid meeles tuleb pidada, et ainult külm ja toores ei sobi. Seda tuleb ikka tasakaalustada soojaga. Nt. väga hea on tomatid kergelt pannilt üle lasta, raputada peale soola ja musta pipart, soovi korral ka oliivõli.  Annab sooja tunde, kuigi toores tomat on oma olemuselt külm toiduaine ning on ühtlasi ka kasulikum kui toores tomat, kuna kergelt kuumtöödeldud tomatist saame me kätte kõik vajalikud ained.  Jookidest võib juua ingveri- sidruniteed, mustsõstra jooki, kuuma piima kurkumiga jpm.

Kuigi siin on toodud välja sügise eluviisi põhimõtted, tuleb alati lähtuda igast inimesest eraldi. Seepärast soovitan probleemide ilmnemisel või olemasolul pöörduda spetsialistide pool.

Allikas: http://kyllike-lukkonen.blogspot.com.ee/2014/08/sugisene-eluviis.html




Kommentaarid: 0

Email again:

Lisa kommentaar




Otsing